پیشنهادات

ایمنی جرثقیل (Crane Safety)

بروزرسانی اول: «این مطلب بروزرسانی شد و فایل جامع ایمنی جرثقیل در 53 صفحه پیوست شد. این فایل مناسب داوطلبان آزمون های استخدامی، ارشد و دکترا است. کلیه نکات بااهمیت جرثقیل ها و بالابرها جمع آوری و الحاق شده است»

در بروزرسانی دوم: فایل جامع ایمنی جرثقیل در صفحه 129 با موضوعات زیر منضم شد.

تعریف جرثقیل: جرثقیل دستگاهی است که بتواند بارهای پروزن را در حالت معلق در امتداد قائم و افق جابجا نماید.

مرکز ثقل نقطه ای از شی است که وزن شیء در اطراف آن به طور یکسان توزیع شده باشد. اگر بتوان زیر میان گرانش (ثقل) تکیه گاهی قرار دهش شیء در روی آن نقطه به حالت اعتدال قرار می گیرد. محل مرکز بارسنگینی جرثقیل بستگی به وزن و موقعیت سنگین ترین اجزای آن دارد. این سه محل در جرثقیل عبارت اند از:

هر یک از این اجزا دارای مرکز ثقل هستند ولی وقتی که اجزای جرثقیل روی هم قرار گرفت و ابزار مونتاژ (برپا شد مرکز ثقل (گرانش) اصلی دستگاه مشخص می شود. مرکز گرانش با علامت دایره ی نیمه پر در نقشه ها و اجسام نشان داده می شود. از آنجایی که مرکز گرانش، در مقاومت و ایمنی عملیات نگار مهمی دارد باید شناسایی شود. برای شناسایی مرکز گرانش جسم، آن را کمی از زمین دراز می کنیم و در صورت شناخت درست، جسم متعادل خواهد ماند؛ در غیر این صورت جسم به اطراف منحط شده و نوسان خواهد داشت.

بازرسی فنی و صدور گواهینامه PHQ - جرثقیل ها ، لیفتراک ، بالابر، ماشین آلات و....

بازرسی دوره ای جرثقیل | پاورپوینت جامع سلامت جرثقیل -- با کیفیت ترین

5-1-3- اگر بیش از یک قلاب انداز بود دارد تنها یکی از آنها باید در هر زمان بسته به موقعیتی که نسبت به جرثقیل دارد مسئولیت قلاب اندازی را بر عهده بگیرد.

5-1-3-6- توانایی هدایت و جابجایی ایمن جرثقیل و بار را داشته باشد.

5-1-3-8- از مسولیت های راننده جرثقیل و قلاب انداز آگاهی کامل داشته باشد.

5-1-5- در صورت علامت دهی بدون مفتول فلزی دستورات شفاهی باید بطور پیوسته تکرار شود و با برش دستور پیوسته راننده ملزم به مکث کلیه حرکات جرثقیل می باشد.

5-1-7-4- در مورد شیوه گیره زنی و نمودار دهی آموزش کافی دیده باشد و توانایی شروع حرکت و هدایت ایمن جرثقیل راداشته باشد.

5-1-7-6- توانایی استقرار وزنه ها و توازن بارها را داشته و بتواند بعد ایمن جرثقیل از موانع را تشخیص دهد.

5-1-7-7- آشنایی کامل با نحوه نصب و برچیدن و کار کردن با اشکال جرثقیل هایی که مورد استفاده قرار می گیرد داشته باشد و نیز در خصوص استفاده ایمن و تنظیم هر نوع باعث بلند کردن در طی نوبت نصب درس کافی دیده باشد.

بازرسی فنی جرثقیل و لیفتراک | بهترین اطمینان جرثقیل (Crane Safety) -

در هیچ یک از اجزای ساختاری جرثقیل نباید چوب مورد استفاده قرار گیرد. مواد، اتصالات و تجهیزات به کار رفته از بهر تعمیرات نیز باید مطابق با دستورات سازنده ی سامان باشد. اجزایی که در جرثقیل ها تحت فشار قرار می گیرند و در عین حالت در معرض تکان یا زدنی غیرمنتظره نیز روش دارند از فولاد نرم (فولاد کم کربن) یا مواد مشابهی دیگر ساخته می شوند. در اغلب ماشین ها هیدرولیکی از یک سیال غیرقابل فشرده شدن (Incompressible Fluid) استفاده می شود؛ یعنی مایعی که حداکثر تکاثف خود را مالک می باشد.

روغن یکی از سیالات غیرقابل فشرده شدن است و برای استفاده در ابزار های هیدرولیک و از جمله جرثقیل های هیدرولیک مناسب می باشد. فشار لازم برای حرکت پیستون توسط پمپ هیدرولیک تأمین می شود. معمولا در سیستم های هیدرولیک، فشار موردنیاز توسط یک یا دو پمپ هیدرولیک تأمین می‌شود. این پمپ ها انواع مختلفی دارند که از یکسره آنها پمپ با جابجایی متغیر (Variable displacement pump)  و پمپ چرخ دنده ای (Gear pump) می باشد.

 

استاندارد بازرسی جرثقیل موبایل